کد مطلب:124468 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:115

نقل یک مسئله ی ارثی
[42]-354- كلینی با سند خود نقل كرده است:

امام حسن علیه السلام فرمود:چون [امیرمؤمنان] علی علیه السلام در جنگ جمل - پس از نتیجه ندادن اندرزها و نصیحت هایش - طلحه و زبیر را شكست داد، سپاه شكست خورده ی آنان، در راه با زن آبستنی روبه رو شدند و آن زن [در اثر ازدحام و فرار جمعیت،] ترسید و فرزند خود را سقط كرد و سپس خود او درگذشت.

علی علیه السلام و یارانش كه از این راه عبور می كردند، با این منظره روبه رو شدند. و آن حضرت از علت مرگ آنان جویا شد، كه چگونگی آن را پاسخ دادند، [و آن حضرت متأثر شد و خواست تا دیه ی آنان را از بیت المال بپردازد، از این رو] پرسید:كدام یك زودتر درگذشت؟ گفتند:بچه. پس شوهر آن زن (پدر بچه) را خواست و [در آغاز،] دو سوم دیه ی [بچه یعنی] فرزند را به او داد، و یك سوم را سهم مادر او - كه مرده بود - قرار داد.

سپس این یك سوم را كه سهم مادر بچه بود، چون مرده بود [دو نیم كرد و] نصف آن را [نیز] به [پدر بچه به عنوان] شوهر زن داد و نصف دیگر را سهم خویشان نزدیك زن قرار داد.

آن گاه دیه ی خود زن [را تقسیم كرد، به این صورت كه باز آن را دو نیم كرد و] نصف آن را - كه دو هزار و پانصد درهم بود - به [پدر بچه، به عنوان] شوهر او داد، و نصف دیگر را به خویشاوندان زن پرداخت. و این كه آن حضرت نصیب شوهر را نصف قرار داد، ازآن رو بود كه آن زن، فرزند دیگری جز این كه سقط كرده، نداشت. [1] .



[ صفحه 285]




[1] كافي 354:7، ح 2.